Everything begins with a dream, a goal, an illusion

 

 
Vasen kuva otettu 13.6 vaa'an näyttäessä 76,2 kg. Oikean puoleinen kuva 9.8 ja
kiloja 65,9 kg. Kuvien välissä 8 viikkoa.
Kahden raskauden jälkeen oli kiloja kertynyt itselleni huomattavasti verrattuna aikaisempaan, enkä edes vuoden kuluttua viimeisestä synnytyksestä mahtunut enää vanhoihin vaatteisiini ja vaatekokoni oli L, sen ollessa ennen raskauksia S. En enää tuntenut itseäni hyväksi omassa kropassani ja piilottauduin aina oversize tunikoihin sekä paitoihin ja legginseihin, jotta muotoni eivät niin selvästi näkyisi. En ikinä uskonut yhteenkään dieettiin ja olin hyvin kovaan ääneen aina sitä mieltä, että dieetit ovat turhia eikä niillä mitään tuloksia saada. Mutta tässä vaiheessa kun en enää muuten päässyt kiloistani eroon eikä energiaa tai aikaa ollut fyysisempään liikuntaan olin avoin kaikille painonpudotus ehdotuksille. 
Sitten törmäsin Foodpreppiin ja heidän ravintosuunnitelmaansa vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta, joka kuulosti hyvinkin helpolle; syö melkein niin paljon kuin haluat, tarkkaile vain hiilihydraattien määrää ja laihdut!
Tätä ruokavaliota oli kokeiltava, sen ei tulisi vaikuttaa imetykseen (imetän siis edelleen nuorimmaistani), eikä siinä tarvitse laskea kaloreita, jonka koen itselleni jotenkin kovin haasteelliseksi. Ja kaikkein parasta, tässä dieetissä saan syödä itseni kylläiseksi, eikä nälkää tarvitse tuntea.
Aloitin siis vähähiilihydraattisen ruokavalion 13.6 vaa'an näyttäessä 76,2 kg ja Foodprepin valmistamien aterioiden avulla tämä kävi erittäin helpoksi, koska minun ei tarvinnut itse miettiä päivän aterioita, joka voi varsinkin näin alussa käydä hieman hankalaksi, kun kaikki perunat, riisit ja pastat joudutaan jättämään aterioista pois. Foodprep kuitenkin toimitti kotiini joka päivälle tarkasti lasketut ateriat ja sellaisia aterioita, joita ei olisi itselleni tullut edes mieleen kokeilla. Vai miltä kuulostaisi pizza tonnikalapohjalla tai nyhtöpossua salaatin kera. 
 
Ehdottoman tärkeäksi ruokavalion alussa oli ketoositikkujen hommaaminen. Näillä tikuilla pystyy virtsasta mittaamaan ketoaineiden määrää ja nähdä oman ketoosinsa vahvuuden. Minulla ketoosi oli hetkessä hyvin syvä eli tummanpunainen viiva ilmestyi tikkuun. Ketoosi kuitenkaan ei alussa tarkoita sitä, että keho käyttää jo täysin rasvavarastoja vaan tämä voi tapahtua vasta viikkojen ketoosissa olon jälkeen (=rasva-adaptoituminen, ja tämän huomaa energian lisääntymisenä sekä painonpudotuksen jatkumisena, eli älä siis luovuta vaikka ensimmäisinä viikkoina tuntuisikin siltä).

Ruokavalion aloitus oli ensimmäiset päivät suht helppoa. Ainoastaan nälkä tuntui olevan loputon, koska en enää täyttänyt vatsaani hiilihydraattipitoisella leivällä tai pastalla. Mutta annoin itseni syödä niin paljon, että tulin täyteen. Usein myös huomasin, että suolan ja oliiviöljyn lisääminen aterian sekaan helpotti ja myös veden juominen oli tärkeää. Sitten ensimmäisen viikon lopussa tulikin väsymys, uskon hiilihydraattivarastojen tällöin olleen täysin lopussa. Yhden päivän olin todella väsynyt enkä meinannut jaksaa nostaa itseäni edes sohvalta ylös. Lasten kanssa leikkiminen oli jo hyvin uuvuttavaa ja kaikkein pahinta oli se, että asumme kolmekerroksisessa talossa ja jouduin juoksemaan portaita ylös-alas monta kertaa päivässä kun jalat tuntuivat makaroneilta, eikä voimia tähän juoksemiseen olisi ollut. 

Ostin avukseni vaa'an ja mittanauhan. Alussa kävin vaa'alla joka aamu samaan aikaan. Olin toiveikas ja innostuin jo muutamien satojen grammojen pudotuksesta. Mutta edelleen hieman voimaton olo oli mukana ja joka ilta vannoin lopettavani tämän ruokavalion tähän jos ei taas huomenna olisi tulosta nähtävissä. Sitten yhtäkkiä painoni jämähtikin yhteen kohtaan. Koitin näinä päivinä syödä vähemmän, mutta se ei auttanut painoni pysyi siinä samassa, välillä jopa nousi muutaman sadan gramman. Siinä vaiheessa jo mietin, että nyt lopetan, koska painoni ei tipu tarpeeksi, kunnes syy painonjumahdukseen selvisi: kuukautiset. Ne kun voivat turvottaa ja tästä syystä painonpudotus kuukautisten aikaan voi olla hitaampaa tai jopa jämähtää paikoilleen.

Kuukautisten jälkeen painonpudotus taas jatkui ja paljon nopeampaa tahtia kuin ennen ja huomasin itsellekin tulleen paljon energisemmän olon. Nyt ajattelin, että tämän täytyi olla se paljon puhuttu rasva-adaptoituminen, joka tarkoittaa sitä, että keho alkaa käyttää rasvavarastoja polttoaineena hiilihydraattien sijaan. Minulla itselläni tämän tunteen saavuttamiseen meni noin 3 viikkoa. Enää ei jalat olleet kokoaikaa maitohapoilla, juoksu alkoi sujumaan ja treeneihinkin sain lisää voimaa. Nyt halusin jatkaa tätä ruokavaliota.

Tänä aamuna kävin vaa'alla ja se näytti 65,9 kg. Vyötäröni on kaventunut 9 cm, lantioni 13 cm sekä reiteni 9 cm vasen ja 10 cm oikea. Aivan uskomatonta tahtia painoni on pudonnut ja erittäin helpolla ruokavalion muutoksella. Syön normaalisti; aamupalan, lounaan sekä päivällisen. Syön vain pienempiä määriä kuin ennen, enkä tee tätä määrän pienentämistä tietoisesti vaan kehoni kertoo koska riittää.  Eli syön itseni aina kylläiseksi. Välillä saatan napostella jotain pientä aterioiden välissä, mutta hyvin harvoin. Makeanhimo sekä iltanapostelut ovat jääneet historiaan, mutta kaikkein lohduttavinta tässä matkan aikana on ollut se, että ne muutamat kerrat kun on iskenytkin pieni karkinnälkä niin aina on saanut nauttia jotain herkkua, kuten Coca-Cola Zeroa, 90% tummaa suklaata palanen tai omaa lemppariani Nelli Delliesin lakritsia, jotka ovat pelastaneet sen hetkisen tunteen. Eikä ruokavalio ole vaikuttanut imettämiseen millään tavoin.

Painonpudotus matkani siis edelleen jatkuu ja nyt myös samalla keskityn lihasten kasvattamiseen, mutta en olisi ikinä ennen uskonut, että voin saada tällaisen muutoksen aikaan, 8:ssa viikossa reilu kymmenen kiloa kevyempänä, paljon energisempänä ja elinvoimaisempana, vaatekokoni ollessa taas vanha tuttu S.
Ja suuri kiitos Foodprepille matkani tukemisesta, ilman tällaista heidän tarjoamaa palvelua olisi voinut olla, että en olisi osannut jatkaa näin pitkälle vaan olisin jumittunut jo alkumetreillä siihen, etten keksisi enää mitään syötävää kun pekonit ja kananmunat tulee jo ulos korvista. Nyt olen kuitenkin saanut joka päivälle puhtaat ja ravitsevat ateriat, jotka on suunniteltu juuri minun ruokavaliolleni sopiviksi. Kiitos myös siitä, että he ovat aina tavoitettavissa ja räätälöineet henkilökohtaisesti minun kanssani ruokasuunnitelman!
 
Suuresti kiittäen Kati